b) Skriv 3 107 m med lämpligt prefix.
c) Skriv 75 GW i grundpotensform.
jag har verkligen fastnat, kan nån hjälpa mig?!
Här finner du en tabell med viktiga prefix: http://www.matteguiden.se/matte-a/grund ... hetsbyten/.Fanny skrev:men jag såg att på B frågan kom inte tecknerna in. det skulle vara 3*10^-7 , kan du hjälpa mig med den?
3\cdot 10^{-7}\; m=3\cdot 10^{-1}\cdot 10^{-6}\; m=\begin{bmatrix}
\, 10^{-6}=mikro=\mu \,
\end{bmatrix}=3\cdot 10^{-1}\; \mu m=0,3\; \mu mEn förutsättning till att du ska kunna lösa denna uppgift är att du måste behärska grunderna till kapitlet procent. Dessutom ska du vara bekväm i att definiera, kategorisera och utföra beräkningar med okända variabler. Vi börjar med en enkel kategorisering av insamlat data och definierar innehållets ursprungliga vikt med variabeln x. Vi bearbetar sedan motsvarande data från uppgiften och beräknar även det nya priset, den nya vikten och det nya kilopriset :Fanny skrev:En fråga till, min sista fråga som är VG-MVG fråga, om du skulle kunna hjälpa mig lite?
Priset på en burk hallonsylt var 15 kr. Priset ökade med 10%, medan vikten
på innehållet i burken bara ökade med 5%. Hur många procent ökade kilo-
priset? Svara med en decimal!
\begin{cases}
Ursprungligt\; pris:\; 15\; kr \\\\\\\\
Ursprunglig\; vikt:\; x\; kg \\\\\\\\
Ursprungligt\; kilopris:\; \frac{15}{x}\; kr/kg
\end{cases}\; \; \; \; \; \Rightarrow \; \; \; \; \; \begin{cases}
Nytt\; pris:\; 16,5\; kr \\\\\\\\
Ny\; vikt:\; 1,05x\; kg \\\\\\\\
Nytt\; kilopris:\; \frac{16,5}{1,05x}\; kr/kg
\end{cases}Tillv\ddot{a}xtfaktor=\frac{Nytt\; kilopris}{Ursprungligt\; kilopris}=\frac{\frac{16,5}{1,05x}}{\frac{15}{x}}=\frac{16,5}{1,05x}\cdot \frac{x}{15}=\frac{16,5}{1,05}\cdot \frac{1}{15}=\frac{16,5}{15,75}\approx 1,048Tillv\ddot{a}xtfaktor\approx 1,048=104,8%=100%+4,8%Tillv\ddot{a}xtfaktor=\frac{Tillv\ddot{a}xtfaktor\; f\ddot{o}r\; priset}{Tillv\ddot{a}xtfaktor\; f\ddot{o}r\; vikten}=\frac{1,1}{1,05}\approx 1,048=104,8%=100%+4,8%Procent\ddot{o}kning\; av\; kilopris=\frac{Tillv\ddot{a}xtfaktor\; f\ddot{o}r\; priset-Tillv\ddot{a}xtfaktor\; f\ddot{o}r\; vikten}{Tillv\ddot{a}xtfaktor\; f\ddot{o}r\; vikten}=\frac{1,1-1,05}{1,05}=\frac{0,05}{1,05}\approx 4,8%Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst