Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • Hjälp ditt barn att lyckas i matematik: en föräldraguide

    Blogginlägg

    Bristande matematikkunskaper är en av de främsta orsakerna till att barn och unga i Sverige inte når gymnasiebehörighet eller inte går ut gymnasiet med godkända betyg. Grunden till goda kunskaper i matte läggs redan i tidig ålder. Barn som gått på förskolor som leker med matematiska begrepp visar sig få en motivation från start. Vi har sammanfattat en guide för föräldrar som innehåller några tips på hur du kan hjälpa ditt barn att lyckas med matematiken. 

    Skapa en positiv attityd inför matematik 

    Tänk på att förmedla en känsla av att det är möjligt att lära sig matematik. Undvik att överföra negativa upplevelser eller rädslor för matematik till ditt barn. Visa förståelse för det som är svårt. Säg till exempel ”jag ser att du tycker detta är svårt, om vi bryter ned det i mindre steg tillsammans så ska vi se om vi förstår..”  Har du själv haft svårt för matten? Tänk på hur du delar dina egna erfarenheter. Visa på hur du själv löst det, säg inte ”jaa, matte är supersvårt, suck”.  

    Skapa en lämplig studiemiljö

    För att studera matematik behöver man vara i en lugn miljö. Stäng av tv:n, tänk på belysningen. Avsätt tid för läxläsningen. En kvart innan middagen är kanske inte det bästa studieupplägget, utan försök planera tiden.  

    Använd praktisk tillämpning av matematik 

    Ge exempel på hur man kan integrera matematik i vardagliga situationer. Kanske genom att laga mat ihop, multiplicera receptinnehåll, väga saker, räkna ut budgeten hemma. Tänk på att det ska vara åldersanpassat. Om du går i skogen med ditt mindre barn kanske ni kan sortera kottar i storleksordning för att påbörja matematiska koncept och problemlösning. Ett annat förslag är att jämföra sakers storlek. Är en lång pinne lika stor som en rund sten? Här kan man börja prata om begrepp som ”area” och ”volym”. Ett annat tips är att spela brädspel ihop och låt barnet räkna poäng etc. Bra spel är till exempel Yatzy eller Monopol.  

    Har ni kört fast i en matteuppgift?

    Dela upp uppgiften i det som förstås och det som inte förstås. Ställ följande frågor:

    • Vad efterfrågas egentligen i uppgiften?
    • Vad är det du inte förstår, är det vissa ord, begrepp eller är det ett räknesätt?

    Det som efterfrågas kan till exempel vara något som ska räknas ut eller något som ska ställas upp för att sedan räknas ut och ofta är det som efterfrågas just det som kommer stå i facit. Om det är specifika delar i uppgiften ni inte förstår ska du kolla upp det genom att exempelvis bläddra tillbaka i matteboken för att fräscha upp minnet kring räknesättet, slå upp orden eller försök förklara begrepp barnet inte förstår.

    När ni väl identifierat vad barnet inte förstår och samlat på er kunskap för att förstå det, läs om uppgiften igen för att se helhetperspektivet.

    Använd rätt resurser och verktyg

    Matteboken.se är vårt kostnadsfria digitala matte-bibliotek. Där har vi avsnitt för: 

    -årskurs 3 

    -årskurs 4

    -årskurs 5

    -årskurs 6

    -årskurs 7

    -årskurs 8

    -årskurs 9

    -matte 1

    -matte 2 

    -matte 3

    -matte 4 

    -matte 5

    Varje avsnitt innehåller matte-övningar, teori- och videolektioner.  

    Vi har även ett avsnitt som heter ”kul med matematik” som innehåller mer lekfulla matte-övningar.  

     

    Kommunicera med matematikläraren

    Ha en dialog med ditt barns matematiklärare. Vad ser denne? Saknas det kanske grundkunskaper inom vissa matematiska begrepp? Grunden är viktig i matematik, be att få extra uppgifter kopplat till detta.  

    Glöm inte att ha roligt med matten och att du alltid är varmt välkommen till oss!

     

     

  • Nu finns Mattecentrums Effektrapport för 2022 publicerad

    Blogginlägg

    Vår vinst är den effekt vi åstadkommer. Att stärka ungdomars matematiska självförtroende och att ge dem en utökad verktygslåda för problemlösning är vårt fokus!

    Varje år mäter vi vår effekt för att se hur väl vi lyckas och om vi gör rätt saker. Resultaten publiceras i en effektrapport och nu finns 2022 års upplaga publicerad på vår webb.

     

  • Upptäck kodningens värld med Mattecentrums kostnadsfria kurs i Python – nu på engelska!

    Blogginlägg

    Nu finns Mattecentrums kostnadsfria grundkurs i Python på engelska. Många elever i Sverige studerar på engelska, vi har många internationella skolor men Mattecentrum har också en stor räckvidd globalt. Därför har vi tagit fram en engelsk version av Python-kursen. Kursen riktar sig främst till högstadieelever.

    Regeringen har som mål att stärka den digitala kompetensen i grundskolan och i skolplanen ingår numera programmering i matematik- och teknik-ämnena. 

    Mattecentrums mission är att stötta och främja ungas matteresa och stärka deras matematiska självförtroende och då blir det naturligt att även stärka upp med tillgängligt stöd i programmering på flera språk. 

    ” Vi vill bredda matteresan och också visa eleverna vad man kan göra med matematik, därför känns det så roligt att kunna presentera denna kurs. Vi har lagt upp kursen helt från grunden, den innehåller textteori, videolektioner och övningsuppgifter.  Det är enkelt att navigera mellan de båda språkversionerna (svenska och engelska) och detta kan också vara ett sätt att utveckla sin svenska för de barn som inte har det som sitt modersmål” säger Sideeg Hassan som är ansvarig för digitala verktyg på Mattecentrum.

    Kursen och videolektionerna har tagits fram tillsammans med Nordlo och denna satsning är ett led i utvecklingen av digitalt kunskapsmaterial som möjliggörs av vår huvudpartner Advania.

    ”Vi är väldigt tacksamma över att vi i samarbetet med Mattecentrum får vara med och bidra till att unga lär sig mer om programmering. Matematik och programmering har en tydlig koppling till intresset för tech och detta samband vill Advania gärna synliggöra” säger Tomas Wanselius, CEO, Advania Sverige.

    Kursen hittar du här. 

  • Möt Ulrika Sultan från Mattecentrums styrelse

    Blogginlägg

    Möt Mattecentrums styrelse - först ut att presentera sig är Ulrika Sultan. 

    Vem är du?

    Jag utbildar framtidens tekniklärare vid Örebro universitet och stödjer studenter i sina examensarbeten i matematik och naturvetenskap. Jag är även doktorand i teknikens didaktik vid Linköpings universitet. Där studerar jag olika aspekter av flickors teknikintresse.

    Varför är du engagerad i Mattecentrum?

    Jag engagerar mig i Mattecentrum för att jag försöker leva som jag lär d.v.s. att skapa möjlighet för alla barn och unga att lära och få känna att de kan. Att Mattecentrum finns fysiskt, digitalt och är gratis är för mig viktigt. Det öppnar upp möjligheten för fler att kunna delta. När jag tänker på Mattecentrum så tänker jag på det som en kompis. Kanske hinner inte skolan med att stödja, kanske du vill fräscha upp kunskaperna, eller du har en vårdnadshavare som inte kan hjälpa dig när du inte förstår. Då finns kompisen Mattecentrum för dig. En kompis som påminner dig om att bara för att du tycker matematik är svårt nu behöver inte betyda att du tycker matematik är svårt sen.

    Ulrika Sultan medverkar också i avsnitt 36 av Mattesnack. Lyssna här.

  • Advania blir ny huvudpartner till Mattecentrum

    Blogginlägg

    Advania Sverige ingår samarbetsavtal med den ideella föreningen Mattecentrum. Målet med samarbetet är att stärka ungas självförtroende inom matematik samt tydliggöra sambandet mellan matematik och tech.

    Enligt en rapport från TechSverige kommer IT-branschen sakna 70 000 experter redan under 2024. Det finns ett samband mellan matematikintresse och intresse för tech och det behövs fler initiativ för att täcka kompetensgapet. Advania Sverige vill vara en del av lösningen genom att samarbeta med Mattecentrum.

    - Vi är otroligt stolta över att ingå samarbetet med Mattecentrum för att inspirera unga att intressera sig mer för matematik genom att utforska nya sätt för lärande. Advania har med vår satsning på skola länge jobbat för att utveckla skolan, Sveriges viktigaste rum, och detta samarbete blir en väldigt välkommen förstärkning av det vi redan gör idag, säger Tomas Wanselius, CEO, Advania Sverige.

    I Advanias åtagande som huvudpartner ingår det att stödja både den digitala och fysiska delen av Mattecentrums verksamhet. Bland annat kommer Advania att bistå Mattecentrum i utvecklingen av de digitala verktygen för lärande. Anställda inom Advania kommer också att ha möjlighet att engagera sig genom att dela med sig av sin kunskap och erbjuda läxhjälp inom matematik för barn och unga. 

    - Samarbetet med Advania ger oss möjlighet att utveckla vår läxhjälp ytterligare både digitalt och fysiskt. Deras stora kunskap inom tech och utbildning är ovärderlig för oss. Vi ser fram emot att tillsammans med Advania växla upp och fortsätta stärka det matematiska självförtroendet hos barn och unga, säger Ellen Eriksson, generalsekreterare Mattecentrum.

    Relaterade länkar:

    Attrahera talanger och säkra behovet av techkompetens från TechSverige: https://www.techsverige.se/techagenda/attrahera-talanger/

    Advanias engagemang för hållbar utveckling: https://www.advania.se/om-advania/samhallsengagemang

    För mer information:

    Rebecka Wärn, PR and Communication Manager, Advania Sverige
    Tel: +46 734 63 12 28
    E-post: rebecka.warn@advania.se

    Maria Bucher, Kommunikationsansvarig Mattecentrum
    Tel: +46 70 355 30 84
    E-post: maria@mattecentrum.se

    Om Advania Sverige AB:

    Advania finns på 15 orter i Sverige och varje dag hjälper våra 1 500 talanger våra kunder att förverkliga sina mål. Med fokus på långsiktiga relationer, ledande teknologier, moderna plattformslösningar och strategiska partnerskap gör vi det enkelt för företag och offentliga verksamheter att växa med IT. Läs mer på advania.se.