Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • Matteboken.se utökas

    Blogginlägg

    Idag släpps den femte gymnasiekursen av den arabiska versionen av Matteboken.se. En sista pusselbit för att bli det bästa kostnadsfria och digitala matematikmaterialet för arabisktalande elever. Materialet har tagits fram i samarbete med Saab AB, med förhoppning om att fler ska få tillgång och möjlighet att öka sina matematikkunskaper.

    Nu finns alla fem delar av gymnasiekurserna att läsa och ta del av på Matteboken.se på arabiska. Matte 5 är ett verktyg som innehåller all teori som en elev behöver för att klara sig igenom sina mattestudier i Sverige. Allt material har skrivits av matematiker med pedagogisk erfarenhet och följer Skolverkets ämnes- och kursplan så att varje elev, lärare och förälder kan lita på att eleven lär sig rätt moment.

    ”Att ge förutsättningar för mer jämlika utbildningsmöjligheter är ett självklart val för oss. Att fler personer får stöd i att klara av och utöka sin kunskapsinhämtning är viktigt, både för enskilda elever och för samhället i stort. Därför är vi stolta att kunna vara med och bidra”, säger Fredrik Moberg på Saab AB, som samordnar arbete med hållbarhet och samhällsengagemang.

    Matteboken.se finns idag på svenska och arabiska och versionerna innehåller samma teoritexter, interaktiva räkneuppgifter och exempel. Det gör det möjligt att växla mellan svenska och arabiska för att på ett lättare sätt lära sig svenska termer parallellt.

    ”Utbildning och kunskap är en demokratisk fråga och alla har rätt till det. Kostnadsfritt och rätt utbildningsmaterial är en grundförutsättning för att det ska ske. Vi vill lyfta individer och matematikens möjligheter i samhället, därför är denna översättning till arabiska en viktig del av det Mattecentrum arbetar med”, säger Mattecentrums generalsekreterare Dicran Sarafian.

    I augusti 2020 släppte Mattecentrum den fjärde gymnasiekursen på arabiska på Matteboken.se och hade under det året över 130 000 unika besökare i Sverige och globalt. 

  • Mattecentrum lanserar Livehjälpen!

    Blogginlägg

    Mattecentrum lanserar Livehjälpen, en ny digital mötesplats där elever kan träffa Mattecentrums volontärer i ett videomöte och få personlig hjälp med sina mattefrågor. Livehjälpen hittar du på Pluggakuten.se. Den är, liksom alla våra tjänster gratis och det kommer det alltid att vara.

    Coronapandemin vände upp och ner på vardagen för Mattecentrums volontärer och besökare. Mattecentrum fick ställa om för att inte tappa kontakten med eleverna. Därför startades en tillfällig lösning för elever att möta volontärer i ett one-to-one videomöte i Teams. Med mer tid och resurser så har Mattecentrum ett och ett halvt år senare en polerad version av denna prototyp. 

    "Vi är stolta och väldigt glada att öppna upp denna nya permanenta Livehjälpen. Här kommer Mattecentrums volontärer att vara tillgängliga för att hjälpa elever via video på bokade möten eller drop in. I framtiden vill vi se fler ämnen på Livehjälpen, men tills vidare gör vi det vi är allra bäst på, vilket är läxhjälp i matematik", säger Malin Roos, verksamhetschef på Mattecentrum.

    Livehjälpen finns till för alla som vill plugga i kapp, lära sig mer eller söker en matte kunnig att fråga om matematik. Tjänsten finns till för alla som känner oss men även för alla som bor på platser där Mattecentrum inte har möjlighet att finnas till fysiskt.

    "Digitaliseringen har sina möjligheter och utmaningar. Vi vet att tillgång till teknik inte är en självklarhet för alla, därför vill vi tipsa om de lokala bibliotek som finns där datorer finns att låna. Vi kommer aldrig ge upp våra fysiska räknestugor, men vi vill vara del av den digitala utveckling som sker för att bli dubbelt så tillgängliga och bra", säger säger Anna Haraldsson, medlems och föreningsansvarig på Mattecentrum.

    Livehjälpen hittar du på Pluggakuten.se. Den är, liksom alla Mattecentrums tjänster gratis.

  • Mattecentrum gör en andra säsong av podcasten Har du beSTEMt dig!?

    Blogginlägg

    Jämställdhet och fler kvinnor till matematik avancerade utbildningar står i fokus även för den andra säsongen av Har du beSTEMt dig?

    Frågetecken klaras upp när vi får ta del av elva kvinnors resor in i en bransch där data, teknik och analys står i blickfånget i kombination med design, journalistik och samhällsengagemang. 

    Denna säsong har liksom den första ett ändamål. Att inspirera fler unga kvinnor att söka till en matematikavancerad utbildning. Vilka frågor ställer vi oss? Vad har vi för synsätt kring en sådan utbildning? Och vem kan söka den? 

    ”Att det råder en brist av tjejer inom teknik avancerade jobb är det ingen tvekan om. Det är viktigt att prata om detta ur ett jämställdhetsperspektiv och för att tillgodose rekryteringsbehoven inom industri och teknik. Vi vet att det finns potentiella talanger och att kunna fånga upp dessa är pusselbiten för att lösa framtidens problem på bästa sätt efter olika behov och personligheter” säger Dicran Sarafian, generalsekreterare på Mattecentrum

    Första avsnittet av säsong 2 släpps tisdagen den 24 augusti 2021. Du finner den här och där poddar finns:

    https://hardubestemtdig.libsyn.com/website

     

    Sammanfattning

    Mattecentrum gör en andra säsong av podcasten Har du beSTEMt dig för att inspirera fler unga kvinnor att söka sig till matematikintensiva utbildningar. Med denna podcast vill Mattecentrum ge större utrymme för kvinnliga förebilder att vidga våra vyer om vad en matematik avancerad utbildning kan innebära.

  • Ny Generalsekreterare till Mattecentrum

    Nyhet


    Dicran Sarafian blir Mattecentrums nya generalsekreterare!

    Dicran Sarafian kommer från och med augusti 2021 att tillträda som generalsekreterare för den ideella föreningen Mattecentrum.

    Mattecentrum befinner sig i en växande tillväxtperiod med fokus på att öka kunskapen i, och förståelsen för matematik hos barn och unga. Föreningen har under de senaste åren breddat sin verksamhet från att stötta gymnasieelever till att täcka hela grundskolans årskurser. Föreningen har även utvecklat material på fler språk och inkluderat det matematiska tänket inom STEM och programmering. Nu vill föreningen ta nästa steg för att ytterligare bedriva sin verksamhet globalt. Dicran Sarafian har gedigen erfarenhet av att driva och utveckla kommunikation och marknadsföring i ledande befattningar inom den ideella sektorn, och kommer med värdefull kompetens från sina tidigare roller som marknadschef från Läkarmissionen och Unicef.

    — För mig är det viktigt att få bidra till att stärka barns utveckling i sitt lärande och skapa en ökad trygghet och tillit till deras egen förmåga att lösa problem och ta sig vidare i sin kunskapsinhämtning, säger Dicran Sarafian.

    — Jag välkomnar Dicran Sarafian till Mattecentrums familj, och jag ser fram emot att få följa föreningens kommande utveckling under hans ledning. Kommunikation har en avgörande roll i arbetet med att fortsätta utveckla Mattecentrum som en av världens bästa föreningar som ger kostnadsfritt stöd inom matematik och STEM. Jag är övertygad om att hans bakgrund och erfarenheter kommer vara starkt bidragande för föreningens tillväxt, säger Karolina Lisslö Gylfe, nytillträdd ordförande för Mattecentrum.

  • Möt Mattecentrums nya tillskott!

    Blogginlägg

    Hej på er Anna och Neville! Välkomna till Mattecentrum. Låt oss få lära känna er lite bättre. Börja med att berätta vart kommer ni ifrån innan det här?

    Anna: Jag heter Anna Haraldsson och har tidigare jobbat på scouterna som utvecklings konsulent och med medlems- och föreningsstöd.

    Neville: Jag heter Neville Bhattacharjee och kommer innan det här från mina studier i Kognitionsvetenskap på Göteborg Universitet.

    Vad är det ni jobbar med just nu på Mattecentrum?

    Anna: Jag jobbar just nu med Mattecentrums föreningar och medlemmar. 

    Neville: Jag börjar på Mattecentrum som projektledare. Bland annat för den uppdaterade versionen av matteboken.se, sen ska jag stötta Pluggakutens nya Livehjälp och projektet Integral och integration så att det blir tillgänglig för fler medlemsföreningar.

    Vad har varit eran mest positiva upplevelse av Mattecentrum sen du startade?

    Anna: Den mest positiva upplevelsen hittills har varit att få prata med projektledarna. Får känslan av att de flesta är väldigt laddade på att starta upp till hösten efter pandemin som har påverkat verksamheten. Det är härligt att se dem taggade på att träffas i räknestugorna igen.

    Neville: Det mest positiva har varit mina första dagar här. Jag kommer jobba digitalt från Göteborg framöver och det har varit fint att vara på plats och möta alla. Det här uppdraget är ett jobb som ligger nära hjärtat hos många och det kommer fram när jag har träffat alla på kansliet.

    Vilka kärnfaktorer skulle ni säga ger Mattecentrum liv?

    Anna: Jag märker passionen hos alla jag hittills har hunnit träffa och deras vilja att göra läxhjälp tillgänglig för fler både digital och fysiskt. Att få hjälpa dem som inte har det så lätt i skolan. Det är också häftigt att se flera generationer mötas. Det är unikt att ha så många engagerade som möter en yngre generation.

    Neville: Alla frivilliga volontärer och deras energi som kommer från hjärtat. Det är en kärnfaktor som Mattecentrum inte hade klarat sig utan. Eftersom vi inte är en del av skolan så har vi har friheten och viljan att utvecklas med tiden. Att samhället i stort, både politiker, föräldrar och medier engagerar sig i frågan om matematik och elevers betyg gör att vi håller ögonen öppna för vad elever behöver, det håller Mattecentrum vid liv.

    Vad är med det arbetet som ni tycker är mest utmanande och/eller givande?

    Anna: Det kommer bli en utmaning att verksamheten har varit stängd under pandemin och att få igång allt igen. Det gäller även den fysiska föreningskänslan. Att jobba digital har funkat bra, men det är viktigt att kunna komma tillbaka till fysiska möten.

    När jag började på Mattecentrums startade jag med att göra en enkät till våra medlemmar som var väldigt givande att läsa. Att folk som tar del av vår verksamhet skriver till oss spontant om hur vi har hjälpt eller hjälper dem nu är väldigt givande. Speciellt i dessa svåra tider under pandemin när distansundervisning har varit svår. Att veta att vi kan ge stöttning och att det ger resultat.  

    Neville: Utmaningen kommer bli att det finns så mycket som går att göra inom det här ämnet och på Mattecentrum. Att starta, avsluta och hålla ihop alla delar kommer bli min utmaning.

    Vilka två eller tre önskningar har ni för att ytterligare förbättra Mattecentrum och sättet vi arbetar på?

    Anna: Min prio och utmaning kommer bli att utveckla föreningskulturen och att stärka Mattecentrum lokalt runt om i landet. Att öppna fler lokala filialer. Sen att kunna fortsätta utvecklingen av den digitala läxhjälpen. Med hjälp av det kan vi nå ut till personer och orter där vi inte är representerade idag och träffa dem som i vanliga fall inte kommer i kontakt med oss.

    Neville: Att stärka vår image och Mattecentrums röda tråd. Vi ska vara den coola läxhjälpen som hänger med i världen. Man ska inte bli torr i munnen utan göra det till något man vill till. Att få engagera deltagare och volontärer ännu mer. Sen vill jag kunna göra vad jag vill. Jag har idéer som är kontroversiella som jag vet skulle ha effekt. Vissa saker som vi kan göra händer inte för att vi ska möta så många olika individer. Jag vill öppna upp den diskussionen tillsammans med volontärer, deltagare och kansliet.

    Vad är ni nyfikna på att göra det kommande året? Vilka resultat hoppas du på?

    Anna: Att få lära sig lite mer matte! Lära sig mer om att hur vi ännu mer kan bli kompletterade till skolan. Att få en större inblick i vad dagens elever tycker är svårt och utmanande. Om det faktiskt är så katastrofalt med matten som media får det att framstå och om det är så, hur vi då kan hjälpa till och åtgärda det.

    Neville: Att gå jobba med andra aktörer och flera generationer och företag samtidigt. Jag hoppas lära mig mer om verksamhetsutveckling och vad som går att göra. Jag hoppas få bidra med min erfarenhet inom kognitionsvetenskap och att jobba tvärfunktionell för att skapa gemensamma utrymmen att mötas och prata. Jag har erfarenhet att kunna medla och förena perspektiv. Det är vad jag vill och tror att jag kan få ut. Matematiken finns alltid. Det är som en plattform. Kommer alltid behövas undervisning och stöttning i matematik. Matte är en av livets faktum, lätt att glömma bort när man är barn.