Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • "Att ge eleverna en aha-upplevelse när de kämpat är det roligaste"

    Blogginlägg

    Sten Haase har varit volontär hos Mattecentrum sedan 2019. Efter pensionen från ett arbete inom IT sökte han efter något att engagera sig i. Av en kollega blev han tipsad om att vara volontär hos Mattecentrum. Givet yrkesbanan kändes fokus på matematiken naturlig. Nu är han volontär både i en fysisk räknestuga på en skola i Stockholm och digital volontär via Teams. Han är även aktiv på Mattecentrums stora läxhjälpsforum pluggakuten.se och besvarar frågor.

    Berätta om din bakgrund kopplad till matematik och hur du är engagerad i Mattecentrum?

    "Jag har alltid varit intresserad av matematik, för mig var matematik det roligaste ämnet i skolan och efter gymnasiet valde jag att läsa vidare inom IT-relaterat studier, då hette det numerisk analys och det var det som fanns när man ville in mot IT-sektorn.

    Egentligen var tanken att jag skulle vara volontär i fysisk räknestuga men så kom pandemin och med det möjligheten att vara volontär digitalt, nu fortsätter jag med båda varianterna. Att vara digital volontär är smidigt och om jag har tid över kan jag välja att  finnas tillgänglig för drop-in-hjälp via Teams." 

    Vad är det bästa med att vara volontär?

    "Det bästa är alla människor man träffar, både andra volontärer och eleverna. Att ge eleverna en aha-upplevelse när de kämpat med något länge är väldigt roligt, och att se hur de utvecklas."

    Hade du någon pedagogisk erfarenhet?

    "Nej, men jag har tidigare hjälpt yngre släktingar och sett att de kommit vidare.

    Jag har lärt mig mycket av att lyssna på eleverna och lära känna dem, när man låter en elev berätta hur de själva tänkt kring ett problem så ser man vad de är bra på och vad de behöver extra stöd i. Ibland får man fråga med vilken prioritet de löser ett problem och då kan man se om de till exempel saknar vissa grundkunskaper. Vissa återkommande elever lär man känna och då förstå hur de tänker."

    Har du några tips till andra som funderar på att engagera sig som läxhjälpare hos Mattecentrum?

    "Man behöver inte vara orolig för att inte kunna svara på allt. I en räknestuga är man alltid flera volontärer på plats.  Om det är något man undrar över kan man alltid bolla med någon annan volontär. Sen finns det massa hjälpmedel på Mattecentrums sajt. Om man behöver fräscha upp sina kunskaper finns matteboken.se som är en bra sammanfattning. Om det är något man inte kan svara på kan man också alltid hänvisa till Pluggakuten.

    ”Behovet är större än antalet volontärer, det är många elever som vill ha läxhjälp och det är så stimulerande, jag kan verkligen rekommendera att bli volontär på Mattecentrum.” säger Sten avslutningsvis.

    Är du intresserad av att bli volontär hos oss?

    Läs mer och anmäl intresse här.

  • Matematik som fritidsaktivitet

    Blogginlägg

    Klockan är 14:30 och det är fritis-dags för åtta-åringarna i Hökarängens skola. Alla springer in i fritisrummet. Barnen är indelade i grupper som kallas täljare och nämnare och nu är det täljarnas tur att ha Matteklubb, eller HjärnGym som konceptet kallas här.

    ”Hitta en kompis och dela in er två och två, ingen ska vara utanför!”, instruerar Tina Lännbjer, fritispedagog, och börjar rita upp reglerna på tavlan: de stora blå diamanterna är värda tio poäng och de små gula är värda en poäng. I potten ligger tio stora blå diamanter, och var och en kommer få tio små diamanter i er hög.  Alla lyssnar med fullt fokus.

    ”Är det riktiga diamanter?” frågar en kompis när Tina berättat klart. ”Äkta riktiga kopior” svarar Tina snabbt och kollar av att alla har hängt med i regelgenomgången. Japp, alla verkar redo att köra. Barnen sätter i gång med att dela ut diamanterna och varje grupp får en tärning var. Poängen med Diamantspelet är att man lär sig växla och tänka på tio-kompisarna, det vill säga vilka tal hänger ihop med talet tio, till exempel 6 och 4, 7 och 3 och så vidare.

    I början kör många fast och det är fullt med händer i luften. En kompis funderar ”Om jag slog siffran 6 så ska jag ju plocka sex poäng från potten, men i potten ligger bara stora blåa diamanter som är värda tio poäng.”

    ”Här har du sju små gula diamanter som är värda en poäng styck – hur kan du göra för att få dina sex poäng?" frågar Tina som är snabbt på plats.

     ”Jag lägger tillbaka sex gula i potten?”

    ” Nej, du ska alltid ha mer poäng efter att det varit din tur”

    Hm. Kompisen tänker efter länge. Tina visar genom att räknar på fingrarna och säger ”Nu är du i gropen” (det vill säga lärande-gropen som är fint illustrerad på en stor plansch på dörren).

    Sen kommer hen på! Det hela handlar ju om tio-kompisarna.

    ”Då ska jag ta en blå diamant och lägga tillbaka 4 gula diamanter” säger hen.

    ”Jaa, bra, nu är du ur gropen” säger Tina.

    Vilken lättnad det är att till fullo förstå någonting nytt!

    När spelomgången är klar vill ingen sluta spela. Jag frågar Tina om hon har tips till andra som vill starta upp matematik i sina fritisverksamheter.

    ”Bara kör, säger Tina och fortsätter, det är det bästa vi har gjort! I början var det liksom suck - ska vi köra matte på fritiden? från barnens håll men nu när vi är i gång tycker alla att det är så roligt!”

    I Hökarängens skola går konceptet som sagt under namnet ”HjärnGym” och det har snabbt blivit en favorit hos barnen. Jag pratar med två kompisar som var djupt fokuserade och spelat diamantspelet med stor intensitet. Båda tycks vara vinnarskallar. De konstaterar nämligen i slutet att de fick lika många poäng.

    ”Vad skönt, vi vann båda två” säger den ene. Puh, det kan vara en lättnad.

    ”Tänker ni på att detta är matematik?” Båda tittar på mig, ”nej, man gör liksom inte det, detta är ju roligt” blir svaret.

    HjärnGym på Hökarängens skola har varit ett pilotprojekt med Matteklubben. Följ oss på sociala media för att hålla dig uppdaterad om våra projekt. 

  • Ellen Eriksson är ny generalsekreterare för Mattecentrum

    Blogginlägg

    Ellen Eriksson är ny generalsekreterare för den ideella föreningen Mattecentrum. Hon har varit t.f. generalsekreterare sedan 22 november och erbjöds den 26 mars av Mattecentrums styrelse att tillträda som ordinarie generalsekreterare. Hon har tidigare arbetat på Mattecentrums kansli som insamlingsansvarig och förenings- och medlemsansvarig och har gedigen kunskap om föreningen.

    Mattecentrum är mitt i ett förändringsarbete och står bland annat inför att implementera en ny strategi som fokuserar på att bredda och förlänga matteresan.

    Ellen Eriksson har en utbildning inom förändringsledning och kombinerad teori och erfarenhet av organisationsförvaltning, projektledning och kommunikation.

    ”Vår omvärld förändras och Mattecentrum måste förändras i takt med detta. I en kunskapsintensiv värld ger matematikkunskaper förmåga till kritiskt tänkande och är en väg att nå sin fulla potential oavsett startpunkt i livet. Matteresan ska inte ses som betungande utan som en möjlighet som öppnar upp ett språk för att förstå sin omvärld” säger Ellen Eriksson.

    Om Sverige ska fortsätta vara ett välfärdsland i framkant så blir matematikkunskaper en viktig komponent i vår framtida kompetensförsörjning. Då behöver fler ungdomar bli motiverade och förstå̊ matematikens potential, och möjligheterna att inhämta kunskap bör vara tillgängliga för alla. Ellen Erikssons deltagande i Partsgemensamt forum (PGF) som genom dialog med representanter från regeringen önskar förbättra civilsamhällets position i samhället kommer väl till pass för att stärka Mattecentrums roll i denna utmaning.

    Mattecentrums vision är att ge alla barn möjlighet till grundläggande kunskaper i matematik, vilket i grunden är en demokratifråga. Jag har arbetat med Ellen sedan 2019 och sett hennes bidrag och engagemang i föreningens verksamhet och utveckling över tid. Jag är övertygad om att Ellens drivkraft kommer att få Mattecentrum att blomstra ytterligare och ser fram emot att följa utvecklingen under hennes ledning” säger Karolina Lisslö Gylfe, ordförande i Mattecentrums styrelse. 

     

  • Nya ledamöter i Mattecentrums styrelse

    Blogginlägg

    På riksårsmötet den 26 mars 2022 valdes en delvis ny styrelse för Mattecentrum. Erik Valtonen, Lovisa Bergström och Christel Tholse Willers valdes om som ledamöter, Björn Westerholm och Leo Wallin sitter kvar sedan föregående mandatperiod och fyra nya ledamöter valdes in i styrelsen. Karolina Lisslö Gylfe, naturvetare och biolog, Ekomodernisterna, sitter kvar som ordförande. 

    Nya styrelseledamöter är:

    Maria Lindholm Pellborn, Realtid 

    Ulrika Sultan, Örebro Universitet 

    Carina Tovi, Nordnet

    Rebecca Wigsén, Rädda Barnen

    Omvalda styrelseledamöter är:

    Erik Valtonen, Finlands statliga pensionsfond

    Christel Tholse Willers, konsult och föreläsare 

    Lovisa Bergström, DN

    Styrelseledamöter som sitter kvar sedan tidigare mandatperiod: 

    Björn Westerholm, myFC Holding

    Leo Wallin, Shipley Sweden AB

    Läs mer om Mattecentrums styrelse här.

    ”Mattecentrum har en viktig roll att spela när det kommer till att ge alla elever lika möjligheter att inhämta matematik-kunskaper, vi ser en stor efterfrågan på det vi erbjuder och har precis inlett ett stort strategiarbete för att kunna möta även framtidens behov av matematik-stöd. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans med hela föreningen.” säger Karolina Lisslö Gylfe, ordförande för Mattecentrum.

    Styrelsen är vald av representanter från de 14 medlemsföreningarna runtom i landet. Marcus Näslunds mandatperiod var slut och riksårsmötet tackade av honom.

     

  • Mattecentrums riksårsmöte 2022!

    Blogginlägg

     

     

    Riksårsmötet är Mattecentrums högst beslutande organ. Årsmötet beslutar om vilka personer som får förtroendeuppdrag i Mattecentrums styrelse. Styrelsen ska sedan företräda Mattecentrums medlemmar det kommande året. De ska förvalta och genomför de beslut som bestäms av medlemmarna!

    Alla styrelseledamöter och medlemmar är välkomna att delta som observatörer. Däremot är det bara det utsedda ombudet från respektive medlemsförening som har förslags-, röst-, och yttranderätt. Ombudet är skyldig att följa de beslut som medlemmarna tar på det lokala årsmötet

    Vill du vara med och påverka?

    Se när och var din lokala förening har sitt årsmöte här, delta, rösta och påverka hur det kommande året ska bli!

    Frågor om hur årsmötet funkar eller vill du komma i kontakt med oss? 

    Mejla styrelse@mattecentrum.se