Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

Tillbaka till flödet

Olle är en av oss

Blogginlägg

I "En av oss" möter du varje vecka en av oss som utgör Mattecentrum. Den här veckan får du träffa Olle i Linköping. 


undefined

Namn:
Olle Liljefeldt

Sysselsättning:
Mjukvarukonsult på Altran

Engagerad i Mattecentrum sedan:
2014

Hur använder du matematik till vardags?
Inom teknikutveckling måste man givetvis kunna matte. Det är rätt avancerad matte som ligger bakom t ex hur man delar upp en signal i frekvenskomponenter. Jobbmässigt är det mer förståelsen för den bakomliggande matten snarare än att man räknar. Vardagsmässigt finns det jättestor vinning i att kunna räkna. En tidigare flickvän råkade vid ett tillfälle jobba för effektivt 8 kr i timmen, något varken hon eller hennes chef förstod förrän jag förklarade skillnaden mot att inte jobba de där extratimmarna var precis så liten. Hantering av vinstskatt när jag sålde min bostadsrätt var också rätt intressant då min nya bostad kostade mer än den gamla. Vad kostar mer - 0,5% årligen av vinsten, eller 3% i årlig ränta på pengar lånade för att betala skattebeloppet, vilket är på 23% av vinsten?

Vad har du pluggat?
Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik.

Varför gillar du matte?
Det är begripligt och det är användbart. T ex att man får dubbelt så mycket tårta om man ska dela med hälften så många. Jag har alltid tyckt om begripliga och användbara ämnen.

Vad är det bästa med att vara Mattecentrum-volontär?
Att se minen när det går upp för eleven att det faktiskt inte var varken krångligt eller svårt utan egentligen ganska självklart. Nästan alltid handlar det om att eleven inte tagit sig tid att förstå vad det är som sker och försöker ta genvägar såsom att försöka lära sig ett mönster och tumregler istället för att förstå vad det är man gör. Att kunna bryta detta och ge eleven självförtroendet och insikten att det egentligen inte är så svårt är guld värt.

Vilken är din favoritformel? Varför?
Division med bråk: (A/B) / (C/D) = (A/B) * (D/C). Jag satt själv i skolbänken i nian och stirrade som ett fån på formeln och kunde inte få ihop hur det kunde stämma. Och jag har alltid haft lätt för matte, men den här gången förstod jag verkligen inte. Det tog mig säkert en timme innan jag kunde göra någon som helst verklighetskoppling vad det innebar att dela med bråktal. För det är helt obegripligt hur en division hux flux blir en multiplikation bara man vänder på två tal. Men sen slog det mig att det är ju självklart att man får dubbelt så mycket tårta om man delar med hälften så många. Jag har aldrig haft några tvivel om hur det hänger ihop sedan dess.

Varför blev du volontär i Mattecentrum?
Det finns en illusion om att matte är svårt, och att om man inte kan det så är man dum. Och det är inte sant, men tyvärr skapar det en ond spiral i kan inte - förstår inte - vill inte. Den illusionen har alltid funnits men sen jag gick ur gymnasiet har resultaten i skolan sjunkit drastiskt. Jag vill dela med mig av mina erfarenheter om att det faktiskt inte är matten som är det svåra, utan det matematiska språket som kan vara svårt att genomskåda ibland. Tyvärr försöker elever i den här jobbiga situationen då lära sig på samma sätt som man pluggar andra ämnen. Men att plugga matte som man pluggar t ex geografi fungerar inte. Att försöka lära sig matematiska formler och sammanhang utantill utan att förstå är som att hoppa hage med ögonbindel; någon gång kommer man trampa snett, men om man ser så är det mindre risk och man kan korrigera så man inte kommer helt galet. Jag är volontär för att jag vill hindra eleverna från att famla i mörker. För det är på tok för många som försöker famla i mörker och får dåligt självförtroende när de går vilse.

Vilket är ditt bästa minne som volontär?
Jag förklarade en självklarhet som många har problem med, nämligen räkning med parenteser Problemet var av formen A (3x + 7). Att detta blir 3Ax + 7A tyckte eleven dock inte alls var självklart. Så jag gjorde en liten skiss av en fotbollsplan, där ena sidan var A lång, och på den andra sidan delades fältet i två delar med längd 3x respektive 7. Att det ena fältet var 3x * A stort och det andre var 7A stort var genast självklart, och hon sken upp som en sol när hon insåg att det där svåra och jobbiga var ju inget konstigt alls. Utan faktiskt alldeles självklart.

Hur skulle du beskriva mötet i räknestugan?
Alltför ofta märker vi inte direkt när någon behöver hjälp eftersom det kan vara små subtila signaler istället för den arm flaxandes i luften som vi förväntar oss. Vi som varit vuxna ett tag tar för oss på ett helt annat sätt i vardagen. Överlag frågas det också för lite, och man hör ibland hur några sitter och försöker komma fram till hur det hänger ihop själva istället för att be om hjälp.


Vill du också bli volontär i Mattecentrum? Kolla här!