Meny

Meny

Nyheter och blogginlägg

Det här händer i Mattecentrum

  • Mattecentrums nya räknestuga!

    Blogginlägg


    I dag öppnar vi en ny räknestuga i Haninge! Nu kan barn och unga få individuell hjälp med matematik i biblioteket på Haninge Kulturhus, varje måndag kl 17-19. Självfallet helt gratis. Välkommen!

  • Mattecentrum vann stora kommunikatörspriset 2019

    Nyhet


    Mattecentrums vann Stora kommunikatörspriset 2019 i kategorin ”Bästa kommunikation ideell organisation”. Priset delades ut av Sveriges Kommunikatörer till Mattecentrums generalsekreterare Karolina Lisslö, den 28 mars på Berns i Stockholm, med följande motivering:

    ”Med sin vision om rätten till utbildning oavsett bakgrund och med en tydlig strategi har deras kommunikationsarbete åstadkommit påtagliga resultat. Föreningen har växt i antal medlemmar, besökssiffrorna i olika kanaler har ökat och genom ett tydligt fokus på relationsskapande har Mattecentrum hyllats av både framstående politiker och näringslivstoppar. Kommunikationsinsatserna skapar inte bara värde för föreningen, utan för en kommande generation svenskar.”

  • ABBs Johan Söderström mottagare av Kjell Hultman stipendium

    Nyhet


    Från vänster till höger: Peter Käll, ordförande i Dataföreningen Stockholmskretsen, Rebecka Wigsén, verksamhetschef på Mattecentrum och Johan Söderström, vd ABB AB. Bilden är hämnad från dfs.se.

    Johan Söderström, vd för Mattecentrums huvudsponsor ABB, har tilldelats Kjell Hultman stipendium, Dataföreningens årliga pris för personer som verkat för en sund utveckling och användning av IT för samhället. Johan har valt att skänka vidare stipendiet till Mattecentrum.

    – Vi är naturligtvis glada över det stöd vi får av ABB och vill särskilt tacka Johan Söderström som har lyft fram värdet av det vi gör, säger Rebecka Wigsén. När vi höjer mattekunskaperna hos skolungdomar breddar vi basen för framtidens ingenjörer och utvecklare.

    Läs nyheten Dataföreningens hemsida

  • Jag behövde individuell hjälp, och jag hittade det hos Mattecentrum

    Blogginlägg

    Qassak Dheaa hade aldrig upplevt matte som särskilt svårt, men när hon började första året på naturvetenskaplig linje på gymnasiet så blev tempot ett helt annat.

    - Matte 1C skulle klaras av på en termin, berättar hon, det var jättesnabbt.

    Det innebar mycket självstudier och Qassak kände snart att hon behövde hjälp på individuell nivå. Hon hittade det stöd hon behövde i Mattecentrums räknestuga på Sven Ericsson gymnasiet i Borås. Första gången gick hon dit med en kompis men snart började hon gå dit själv varje vecka.

    - När jag gick som mest kändes det inte som att två timmar i veckan räckte, säger hon med ett skratt, man vill ju hinna så mycket.

    Engagemanget för att plugga aldrig har varit hennes problem, men hon känner att det kan vara skönt att få bra hjälp i början så att man lägger en stadig grund.

    - Jag behövde individuell hjälp, och jag hittade det hos Mattecentrum. Volontärerna är jättebra på att förklara och nu har jag gått där så länge att de vet hur de ska förklara för just mig, de vet vad jag behöver.

    Hon berättar att just mångfalden bland volontärerna varit bra. Att räknestugan är bemannad av människor med olika erfarenhet av matte innebär att eleverna som kommer dit får ta del av olika metoder för att lösa uppgifterna. Det innebär att man lär sig mycket som man inte skulle ha lärt sig annars. Efter ett tag gick hon inte längre till räknestugan för att hon behövde hjälp - hon går dit för att jobba vidare med matten, för att utmanas och utvecklas.

    Qassak vill absolut rekommendera andra att söka hjälp hos Mattecentrum, då helst som en del av vardagen och inte bara direkt inför prov.

    - Det minskar stressen att gå dit, konstaterar hon.

    Hon berättar att hon brukar samla på svåra uppgifter att ta med sig till räknestugan som ett sätt att utmana sig själv, vilket är något hon även rekommenderar andra att göra.

    - Man måste jobba på det man tycker är svårt och försöka hitta sina svagheter och utveckla dem, istället för att kanske hoppa över de svåraste uppgifterna eller det som är jobbigt, säger hon med ett skratt.

    Qassak upplever också att den hjälp hon har fått även har bidragit till att lägga en bra grund i andra ämnen, som kemi och fysik.

    - Jag tycker det var väldigt bra att jag satsade på det från början.

    Qassak Dheaa går idag tredje året på naturvetenskapsprogrammet på Bäckängsgymnasiet i Borås.

     

  • Jag kan göra Cirkusmatte!

    Blogginlägg

    Matte är som vi vet ett oerhört viktigt ämne oavsett vad man vill plugga eller bli i livet. Matematiken finns i allt och det gäller att inspirera tidigt för att väcka intresset hos barnen. Därför blev vi extra glada när vi fick höra om Cirkus Cirkörs spännande projekt Cirkusmatte där barn i olika åldrar får testa akrobatik kopplat till matematik. ”Det här var helt magiskt bra! Barnen, och vi, var helt uppslukade och pedagogerna från Cirkus Cirkör hade en helt fantastisk hand med barnen, sa Josefin, pedagog på Varggruppen på Skogsbackensförskola i Österåker.

    Vi tog tillfället i akt och träffade Isac, 5 år som just träffat tre fantastiska pedagoger från Cirkus Cirkör.

    Hej Isac, vad har du gjort idag?

    – Jag har varit på Cirkusmatte med Cirkus Cirkör!

    Oj, det låter spännande, vad har du fått göra då?

    – Massor! I gympasalen! Jag har gjort en triangel med min bästis Eddie och jag har gjort pyramider med mina kompisar. Vi var sex stycken på varandra och jag var på toppen!

    Vad modigt Isac, tycker du att det är kul med matte?

    – Jag älskar matte! Och Parkour! Cirkusmatte är som parkour!

    Vad är matte bra för då, Isac?

    – Matte är jätteviktigt, man måste kunna plus och sånt. Det lär man sig i skolan, fast jag kan redan. Jag kan att 50+50 är lika med 100 och 35+35 är lika med 70! Rektanglar är också matte. Jag börjar skolan efter sommarlovet.

    Det låter som att du verkligen är redo för skolan. Vad var roligast
    idag då?

    – Att göra rektanglar med kroppen och rektangelkull. Om man blev kullad skulle man stå på händerna och fötterna som en rektangel och sen skulle kompisarna krypa igenom för att befria.

    Då förstår jag att du hade jättekul idag. Tack för att vi fick prata med dig!

    – Ok, hej då! Sa en sprallig Isac och sprang vidare.

    Det är så oerhört roligt att höra om projekt som detta. Heja Cirkus Cirkör och alla lärare och elever som testar detta!